Hvad er Sensorisk Baseret Motoriske Forstyrrelser?

Det andet klassiske mønster af Sensoriske Bearbejdnings Forstyrrelser (SBF) kaldes Sensorisk Baseret Motoriske Forstyrrelser (SBMF), og beskriver den forstyrrelse der fremkommer, når de ”skjulte” sanser – den proprioceptive og den vestibulære sans er forstyrret. Disse to sanser fortæller – hvordan vi skal bevæge vores krop, og – hvor vores krop er i rummet.

Det proprioceptive system er den sans, der fortæller hvor vores kropsdele er i forhold til hinanden, og giver os besked om hvor meget muskelkraft vi skal bruge, når vi skal række ud eller bevæge os rundt efter noget. Vi bruger denne sans, når vi mærker, hvor tung en kasse er, eller hvor stort et tryk vi skal tilføre vores fødder og ben, når vi går op af en trappe.

Det vestibulære system er den sans, der fortæller os, hvor vi er i rummet(mere specifikt, hvor meget vi bøjer os væk fra trækket af jordens tyngdekraft). Den hjælper os til at vide, at vi står oprejst, selv når vi står ud af sengen i mørke og ikke kan se vores krop. Den fortæller også, om vi er i bevægelse – står vi stille, drejer vi rundt eller løber vi mm.

Børn med SBMF har vanskeligheder med at stabilisere, bevæge sig eller udføre bevægelsessekvenser for eksempel: 1. Åbne en bildør og 2. sætte sig ind på bilsædet.

Der eksisterer to undertyper af SBMF:

  1. Sensorisk Baseret Dyspraksi(SBD)
  2. Postural Forstyrrelser(PV)

Hvad er Sensorisk Baseret Dyspraksi:

Børn med SBD har vanskeligheder med at tolke sensoriske informationer fra fysiske bevægelser, ukendte bevægelser, eller bevægelser med flere sekvenser, såsom at planlægge hvordan man skal bevæge sig gennem et fyldt klasseværelse for at aflevere en opgave til læreren. Der kan ses forstyrrelser med grovmotorikken(store bevægelser), finmotorikken(små bevægelser med fingre og hænder), eller mundmotorikken (bevægelser med munden), eller en kombination af disse.

Sensoriske Baseret Motoriske symptomer på SBD:

  • Var sen til at komme op at sidde, rulle, kravle, gå, og/eller løbe.
  • Har vanskeligheder med motoriske aktiviteter, som kræver mere end en sekvens, såsom åbne et karton og hælde mælk, juice op i et glas.
  • Har vanskeligheder med at lære nye motoriske færdigheder, såsom at cykle på trehjulet eller tohjulet.
  • Er kejtet og klodset og/eller kommer tit til skade.
  • Går ofte ind i eller falder over ting eller mennesker.
  • Ødelægger tit legetøj eller andre objekter, men det gøres ikke med vilje.
  • Det tager lang tid at skrive ting ned, eller at udføre en opgave, hvor man skal følge en serie af instruktioner.
  • Har vanskeligheder med personlige aktiviteter, som kræver mere end en sekvens, såsom at få tøj på.
  • Kæmper med opgaver i børnehaven/skolen, som kræver flere sekvenser, såsom at lave en kollage, eller putte flere papirer i et ringbind.
  • Er uorganiseret og har forstyrrelser med at holde orden, eksempelvis på bordet eller garderopepladsen i børnehaven/skolen, og eget værelse.
  • Har vanskeligheder med at lege med Lego, perler og andre små objekter, der enten skal sættes sammen eller skilles ad.
  • Har dårlige færdigheder i boldaktiviteter og andre sportsgrene.

Adfærd:

  • Vi helst lege fantasilege, eller i stedet for at lege/udføre taler barnet om at udføre ting.
  • Vil helst udføre stillesiddende aktiviteter frem for aktiv leg.
  • Når barnet spiser, er der meget svineri – spilder ned af sig selv, på bordet og på gulvet.
  • Virker usoigneret.
  • Bliver frustreret når hun/han ikke er i stand til at fuldføre en opgave grundet vanskeligheder med motoriske færdigheder.

Hvad er Sensoriske Baseret Posturale Forstyrrelser(PV):

Børn med posturale forstyrrelser har problemer med at opretholde kontrol over deres krop, så den er i stand til at udføre en given motorisk opgave. Eksempelvis kan de have meget lav muskeltonus(musklernes egen spænding), så de ikke er i stand til at sidde oprejst og skrive ved et bord. Deres håndskrift kan være ulæselig, lige som et dyspraktisk barn, men årsagen er forskellig.

Børn med dyspraksi har en rodet håndskrift, fordi de ikke kan planlægge, hvor de skal skrive bogstaverne på papiret, hvor store de skal være, eller hvor meget mellemrum der skal være mellem bogstaverne. Et dyspraktisk barn, kan skrive ordet kat med en lille k, et stort A, og skrive t halvvejs nede på næste linje.

Børn med postural forstyrrelse vil have en rodet håndskrift, da manglen på muskeltonus i deres skulder og den øverste del af kroppen ikke giver dem nok stabilitet til at holde en opretsiddende stilling, og deres fingre vil heller ikke kunne udføre et ordentligt greb på blyanten.

Postural Forstyrrelse ses ofte i en kombination med andre undergrupper af SBF.

Sensoriske Baseret Posturale symptomer på PV:

  • Nedsat muskeltonus og/eller fremkommer svag sammenlignet med andre børn.
  • Ligger ofte henover et bord når barnet skal udføre en opgave.
  • Er ikke i stand til at kontrahere musklerne og skubbe mod en anden kraft, der eksempelvis kræves ved maveøvelser.
  • Flytter sig ikke automatisk for at fuldføre en fysisk aktivitet, f.eks. flytter sig ikke for at nå en bold, der er kastet lidt ud til siden.
  • Har vanskeligheder med at bruge begge hænder på en gang, f.eks. kan ikke bruge en kagerulle eller forme en bold ud af ler med begge hænder.
  • Har vanskeligheder med at krydse midtlinjen af kroppen for at fuldføre en aktivitet, f.eks. bruger sin venstre hånd til at skrive på venstre side af papiret, og den højre hånd for at skrive på højre side af papiret.
  • Har dårlig balance og falder nemt, nogle gange også når vedkommende sidder.
  • Har en dårlig udholdenhed og bliver nemt træt og udkørt.
  • Bruger ikke sin dominante hånd konsekvent.
  • Har vanskeligheder med at kravle op i klatretårne eller hænge i armene ned fra en ribbe.

Adfærd:

  • Virker doven.
  • Virker umotiveret eller ligeglad.
  • Virker svag eller kraftesløs.
  • Bliver let træt eller virker træt det meste af tiden.

Undersøgelse og behandling:

Se under fanerne:

Send en besked

Kontakt oplysninger:

Privatpraktiserende Ergoterapeut
Lone Olsen
Bjarkesvej 6, 1. tv.
3000 Helsingør

Mobil: 51 72 44 99

ergo@loneolsen.dk