Sequential Oral Sensory – SOS

SOS er en familiecentreret undersøgelses- og behandlingsmetode til børn med vægt/vækst problemer fra fødsel til 18 år. Den er udviklet til at vurdere og sætte fokus på alle de faktorer, der er involveret i spise/vækstvanskeligheder. Et af de primære mål er, at hjælpe barnet til at få tillid til mad ved at lege med maden i terapimåltiderne.

Metoden undersøger og behandler ”hele barnet”, og filosofisk er metoden baseret på ideen om ”Barnet har altid ret”.

Adaptiv adfærd?

Adfærd kan være adaptiv eller ikke-adaptiv. (Eks. På adaptiv adfærd – Et lille barn ser en bold, og kravler hen til den. Bolden er et stimuli, og handlingen at kravle er en adaptiv adfærd på det at se bolden). Spisning er en adaptiv adfærd, undtagen når det forvolder smerte eller ubehag. Børn der undgår at spise, fordi det forvolder dem smerte eller ubehag prøver på at flygte fra smerten – Noget vi alle vil kalde en adaptiv adfærd?

Behandling med SOS metoden tager udgangspunkt i, at barnet flygter fra maden af den ene eller den anden årsag.

Hvad kan årsagerne være til at barnet ikke vil spise/flygter?

  1. Smerte
  2. Utilpashed/ubehag
  3. Umodne motoriske, oral-motoriske, og/eller synke færdigheder
  4. Sensoriske Bearbejdningsvanskeligheder
  5. Læring/adfærd
  6. Ernæring (barnet har ikke et optimalt indtag af vitaminer og mineraler)
  7. Faktorer der enten handler om barnet, forældrene og/eller omgivelserne.

Hvem kan have glæde af SOS?

  • Børn der er i en overgangsfase mellem sonde og til at spise oralt
  • Børn der har et lavt oralt indtag af føde (eller slet ikke indtager føde oralt)
  • Børn der ikke tager på i vægt
  • Børn der har et begrænset udvalg af smage og konsistenser/overflader i deres kost
  • Børn der har vanskeligheder med at overgå til avancerede konsistenser/overflader
  • Børn der nægter at indtage mad
  • Børn der har uhensigtsmæssig adfærd i forbindelse med at spise
  • Familier der har magtkampe ved måltiderne.

Hvordan kendetegnes kræsne børn modsat børn der har vanskeligheder med at spise?

KRÆSNE BØRN

  • Nedsat udvalg/variation af mad, men spiser mere eller op til 30 fødeemner.
  • Mad der bliver fornægtet fordi barnet er ”træt af fødeemnet”, vil normalt spise det igen efter 2 uger.
  • Tolererer ny mad på tallerkenen, og kan normalt røre og smage på maden.
  • Spiser mere eller mindst 1 fødevare fra de fleste konsistenser eller ernæringsgrupper.

VABSKELIGHEDER MED AT SPISE

  • Begrænset udvalg eller mangfoldighed af fødeemner, normalt mindre end 20 fødeemner.
  • Fødevarer der er blevet fornægtet, bliver IKKE efterspurgt igen.
  • Græder/”falder fra hinanden” når ny mad bliver præsenteret
  • Nægter hele kategorier af fødevare konsistenser eller ernæringsgrupper.

Undersøgelse af barnet.

Før undersøgelsen foretaget af mig:

  • Forældrene udfylder et spørgeskema vedrørende barnets historie (Graviditet, Fødsel, Helbred/Sundhed/Udvikling/Spisning).

Ved undersøgelsen:

  • Forældrene medbringer det mad og drikke, som er barnets foretrukne mad, og som barnet normalt spiser hjemme.
  • Der tages udgangspunkt i forældrenes besvarelse af spørgeskemaet.
  • Barnet vejes og måles
  • En af forældrene giver barnet dets normale mad og drikke, og viser hvordan spisning foregår i hjemmet.
  • Jeg undersøger barnet.
  • Råd og vejledning til at tage med hjem.

Hvordan foregår behandling med SOS?

Behandlingen foregår sideløbende hjemme og i terapisessionerne. Behandlingen hjemme kalder jeg familiemåltider og i terapisessionen terapimåltider. De to måltider er forskellige i mål og metode.

Familiemåltider har fokus på mængden af mad indtagelsen, med det sekundære mål at få forevist ukendt mad, eller mad der ikke accepteres af barnet

Terapimåltider har fokus på at have det sjovt med at undersøge nyt mad. Mængden af mad indtagelsen er mindre vigtigt.

SOS er legebaseret, og lærer barnet at spise i et tempo, der respekterer barnets parathed til at fortsætte gennem de 32 trin, der er involveret i opgaven at lære at spise. Jeg lærer barnet færdighederne, som han/hun behøver for at spise et bredt udvalg af fødeemner, konsistenser og overflader ved at bruge den naturlige, sociale forstærkning at lege med maden og interagere med voksne.

Når barnet er blevet behandlet i terapimåltiderne ca. 5 – 8 gange, vil forældrene skulle prøve at lave et terapeutisk måltid hjemme. Det skal efterhånden øges til 2, dernæst 3 gange ugentligt (hver anden dag).

SOS metoden er udviklet af Børnepsykolog, Kay A. Toomey, PhD, som i over 30 år, har arbejdet med børn, der ikke spiser. Hun arbejder blandt andet på det førende center i verden indenfor Sensoriske Bearbejdnings Forstyrrelser – STAR Institute i Denver, Colorado.

Kay A. Toomey

Tandbørsten benyttes som en hård gnaskestang.

Det er svært ikke at grise, når jeg skal lære at spise.

Billeder fra SOS behandlingslokalerne på STAR Institute:

Her behandles barnet.

”Overvågningsrummet” – Behandlingen kan følges på den anden side af spejlet.

Video af barn der sanser:

Send en besked

Kontakt oplysninger:

Privatpraktiserende Ergoterapeut
Lone Olsen
Bjarkesvej 6, 1. tv.
3000 Helsingør

Mobil: 51 72 44 99

ergo@loneolsen.dk